Přístup zaměřený na řešení je výrazně ovlivněn:
- postmoderním myšlením – sociální konstrukcionismus, radikální konstruktivismus, pozdní Wittgenstein, Derrida, Bateson, Gergen…
- praxí Miltona H. Ericksona – fenomenálního terapeut, jehož způsob práce se pro svou tvořivost vzpírá teoretickému škatulkování, ale lze v něm především spatřovat zaměření na zdroje (utilizace) a na jedinečnost každého člověka
- inovací Steva de Shazera a Insoo Kim Berg, kteří postupně vytvořili přístup, který se místo na problémy zaměřuje na možnosti řešení
- prací s klienty a pečlivým zkoumáním této praxe – většina objevů a „nástrojů“ SF vzniklo na „přímo na place“ při práci s klienty a byly poté důkladně zkoumány a rozvíjeny během mnoha tisíců dalších konzultací s jinými klienty.
Struktura kompexního výviku:
Výcvik se skládá ze dvou hlavních částí:
- úvodní část výcviku - kurz „Na řešení orientovaný přístup v poradenství a terapii“ (160h) nebo ekvivalent
- navazující část (617h) – od 11. setkání (viz. níže v seznamu témat)
Pro zájemce o navazující část výcviku, kteří neabsolvovali úvodní výcvik v Daletu platí následující podmínky:
- úspěšné absolvování kurzu či výcviku v rozsahu minimálně 160h v některém z postmoderních směrů (SF, systemický, kolaborativní, narativní, …), a to buď v poradenství nebo terapii nebo koučování (doloží se osvědčením)
nebo
- prokazatelné studium (i když neukončené) v dlouhodobém výcviku v některém z postmoderních směrů (SF, systemický, kolaborativní, narativní, …), a to buď v poradenství nebo terapii nebo koučování; v tomto případě je třeba doložit alespoň 250h účasti ve výcviku (doloží se potvrzením o účasti s uvedeným počtem hodin).
- úspěšné absolvování vstupního pohovoru
Co se ve výcviku naučíte:
První setkání navazujícího výcviku je výjezdní a sebezkušenostní (zaměřené na osobní rozvoj účastníků a skupiny jako celku). V rámci druhého setkání navazujícího výcviku budou mít účastníci možnost využít modelů Dr. Bena Furmana Reteaming/ Kids‘ Skills pro tvorbu „osobního projektu“. (Více o těchto modelech viz sekce "akreditace a certifikace" - Kids´skills, Reteaming a ve studijních materiálech).
Díky tomu na těchto dvou setkáních nový účastník získá:
- vlastní zkušenost se základními prvky přístupu zaměřeného na řešení a tím i povinnou sebezkušenost v rámci terapeutického výcviku
- osobní projekt, na němž může na dalších setkáních výcviku v malé skupince dále pracovat a tím se osobnostně i profesně rozvíjet
- povinnou sebezkušenostní část pro případnou mezinárodní certifikaci Reteaming kouče a Kids‘ Skills kouče
- Základní přehled o nástrojích SF a ujednocení základních znalostí
V navazujícícím výcviku se průběžně vracíme k základním nástrojům (účastníci si je připomenou a postupně prokazují jejich praktické osvojení), proto se i účastníci jiných kurzů mohou relativně snadno připojit. Účastníci z jiných kurzů rovněž obdrží přístup ke všem textům pro symposia a doporučené literatuře k prostudování. Doporučenou literaturu a množství článků ke stažení lze nalézt rovněž v sekci "studijní materiály".
Jak výcvik probíhá:
- Výcviková setkání v úvodním výcviku (160h) jsou dvoudenní (většinou pondělí – úterý) v rozestupu 3 – 5 týdnů, každý den je věnován novému tématu (viz. přehled témat níže)
- Výcviková setkání v navazujícím výcviku(617h) jsou třídenní (středa - pátek) v rozestupu cca 8 - 10 týdnů, mezi výcvikovými setkáními probíhá setkání výcvikových reflektujících týmů (VRT). První výcvikové setkání je výjezdní a zaměřené výhradně na sebezkušenost.
Výcviková setkání v navazujícím výcviku mají následující strukturu:
- den je zaměřen na živé konzultace a na prohlubování základních nástrojů a dovedností
- den je zaměřen na nové téma a jeho osvojení
- den je zaměřen na supervize účastníků
Metody výuky:
- přednášky – výklad určitého tématu doplněný příklady z praxe
- praktický trénink dovedností – cílené procvičování konkrétních dovedností v malých skupinkách, tvorba tréninkových plánů („deliberate practice“)
- sebezkušenost – vlastní zkušenost se SF na sobě a cvičení, jejichž cílem je nová zkušenost účastníka (učení zážitkem)
- živé konzultace – konzultace vedené s klienty zvenčí, na nichž účastníci participují jako členové reflektujících týmů nebo jako konzultanti pod supervizí symposion – diskuse ve skupině nad teoretickými (filosofickými) texty a bohatým občerstvením
- supervize – podpora při práci účastníků s klienty
- výcvikové reflektující týmy (VRTy) – práce s klienty v malých skupinách, které se scházejí vždy alespoň 1x mezi výcvikovými setkáními
Témata jednotlivých setkání:
1. Reteamingová sebezkušenost, principy SF.
2. Přehled terapeutických směrů a místo terapie zaměřené na řešení, podrobně principy přístupu zaměřeného na řešení, připojování ke klientovi.
3. Práce s vizí preferované budoucnosti, dojednávání cílů terapie, společného projektu a dovednosti.
4. Reflektující proces a reflektující týmy, oceňování
5. Terapeutický vztah (pomoc a kontrola; návštěva, stížnost, zakázka; „working alliance“), práce s kontextem
6. Práce se zdroji, škály
7. Výjimky, pojetí terapeutické změny, facilitace změn
8. Zpětné vazby, experimenty
9. Supervize
10. Obhajoby úvodního výcviku – prezentace případů a diskuse (konec úvodního výcviku – 160h)
11. Sebezkušenostní výjezdní setkání (začátek navazujícího výcviku – 617h)
12. Terapie zaměřená na řešení při práci s dětmi.
13. Terapie zaměřená na řešení při práci s páry a rodinami.
14. Terapie zaměřená na řešení při práci se skupinami.
15. Terapie zaměřená na řešení a její využití v krizové intervenci.
16. Terapie zaměřená na řešení při práci s „psychosomatickými potížemi“ a „traumaty“.
17. Terapie zaměřená na řešení při práci s klienty s psychiatrickou diagnózou.
18. Terapie zaměřená na řešení při práci s „nespolupracujícími klienty“.
19. Etické aspekty psychoterapie z perspektivy přístupu zaměřeného na řešení.
20. Pokročilé postupy připojování ke klientovi spojené s narušováním problému.
21. Metafory a jejich využití v terapii zaměřené na řešení.
22. Externalizace problému a externalizace zdrojů v přístupu zaměřeném na řešení.
23. Předpoklady a dekonstrukce rámce.
24. Zážitkové techniky v přístupu zaměřeném na řešení, práce s emocemi.
25. Přerámování.
26. Narušování problémových vzorců.
27. Kreativní experimenty a tvořivost v psychoterapii.
28. Obhajoby.
Pozn.: Dvě setkání z výše uvedených probíhají formou letních třídenních praktických workshopových setkání, jejichž součástí jsou workshopy hostů, lektorů i účastníků.
Podmínky absolvování:
Úvodní výcvik (160 h):
- 90% účasti na výcvikových setkáních (počítá se po jednotlivých 90 min. blocích; vyšší neúčast si lze nahradit individuální konzultací s některým s lektorů)
- přípravy na symposion – písemné reflexe textů na každé výcvikové setkání (maximální rozsah 1 A4)
- ústní prezentace úspěšného případu na obhajobě
Navazující výcvik (617h):
- 90% účasti na výcvikových setkáních i VRTech (počítá se po jednotlivých 90 min. blocích; vyšší neúčast si lze nahradit individuální konzultací s některým s lektorů)
- přípravy na symposion – písemné reflexe textů na každé výcvikové setkání (maximální rozsah 1 A4)
- individuální supervize s externím supervizorem (5 x 2h) – není zahrnuto v ceně výcviku, účastníci si sjednávají sami
- prezentace využití základních nástrojů terapie zaměřené na řešení při vlastní práci s klienty (videonahrávky nebo audionahrávky v rozsahu cca 15 min. ke každému z nástrojů)
- prezentace 2 úspěšných případů (změřených na Outcome Rating Scale) v průběhu výcviku
- příprava teoretického workshopu (v týmu)
- složení obhajob – prezentace úspěšného případu (videonahrávka a diskuse), odevzdání rovněž v písemné podobě (min. 8 stran A 4)
Na výcvik se lze průběžně přihlašovat. Do navazující části komplexního výcviku jsou přednostně přijímáni absolventi úvodních výcviků v Daletu. Zájemci z jiných výcviků jsou přijímání pouze v případě volných míst.